FAQ

På denna sida hittar du föreningens egna FAQ (Frequently Asked Questions), dvs en lista med de vanligaste frågor medlemmar har, och tillhörande svar såklart! 

Allmänna frågor

Min granne för oväsen, vad gäller?

Bor man tätt inpå varandra som man gör i ett flerbostadshus så kan man ibland störa varandra. Det gäller att ta hänsyn samt att ha en öppen och direkt dialog med sina grannar om något uppstår.

Nattetid, mellan kl 22:00 och 07:00, alla dagar i veckan, får hög och störande ljudnivå inte förekomma inom föreningen (gäller även på gemensamma utrymmen). 

Utför du arbeten med verktyg inom din lägenhet (t.ex borrning) får dessa endast utföras mellan kl 08:00 och 20:00 på vardagar och kl 10:00 och 20:00 på helger.

Upplever du störande ljud från en granne, så ta i första hand kontakt med grannen för att informera dem. Fortsätter störningen så meddela styrelsen via mejl. Bekräftas det att någon fört högt och störande ljud kommer medlemmen att officiellt och skriftligt varnas av föreningens styrelse. Vid upprepade tillfällen kommer styrelsen agera för avhysning av medlem som ej kan hålla sig till reglerna.

Vi har dock en modern byggnad med tjocka väggar. Så ett enkelt tips är att vrida ner basen (eller ännu bättre stänga av den helt) på sin tv/ljudsystem. Det är nämligen oftast basljud från musik som tränger igenom och stör grannar. 

Får jag ha husdjur?

Husdjur är tillåtna så länge följande regler följs


Renovera hela, eller delar av lägenhet?

En mängd ändringar i lägenheten kräver tillstånd av styrelsen då dessa kan påverka el, vatten, avlopp eller ventilation, stommen eller andra delar av nyggnaden som styrelsen ansvarar för.

Ska du renovera eller göra ändringar har du som medlem HELA ansvaret om något du gör påverkar byggnaden och föreningen kan kräva att det återställs.

Är du osäker så kontakta gärna oss innan du utför ett arbete så kan vi föra en dialog över vad du inte kan ändra utan tillstånd.

Enklast är om du sammanfattar dem arbeten du vill utföra i ett dokument som innehåller följande och som du mejlar in till oss:



På så sätt kan vi ge råd och bekräfta att inget du vill göra är något som du inte får göra utan tillstånd. Observera att ett tillstånd att utgöra ett arbete friskriver inte dig från ansvaret att det inte får påverka befintliga installationer negativt. Skulle ändringarna du gör trotsallt ha en negativ påverkan på byggnaden eller någon av funktionerna föreningen ansvarar för kan du tvingas återställa allt till original skick.

Uthyrning av lägenhet i andrahand?

Medlemmens rätt att disponera sin lägenhet för uthyrning begränsas av att styrelsen ska godkänna uthyrningen. 

Får jag ha inneboende? Kort sagt, ja. Det har föreningen inget att säga till om mer än att samtliga som bor inom föreningen ska följa föreningens stadgar och trivselregler. Har du inneboende, kort- eller långvariga, är det du som medlem som ansvarar för dem och inkommer klagomål är du den som kan riskera att anmälas.

Avfallshantering

När töms soporna i miljörummet?


Det är stopp i sopsugen på gården, vad gör jag?

Gör en felanmälan till Alova så snart du upptäcker att det blivit stopp i sopsugen: felanmalan.alova.se
Du får också gärna göra ett inlägg i vår FB-grupp så vi alla blir medvetna om detta.

När soppåsarna samlas på gården och blir liggande en längre tid så riskerar vi att råttorna dras till dem. Därför är snabba åtgärder viktiga. Tack!

Var hämtar jag nya matavfallspåsar?

Matavfallspåsar hämtas enklast på Hemköp (vid Torsplan) som är av staden officiellt utsedd leverantör.
Det är viktigt att få officiella och märkta påsar, de har en klisterremsa, är av starkare papper och har "Stockholm Vatten & Avfall"-logo printad på påsen.

Var kastar jag möbler/elektronik eller andra grovsopor?

Vi har tur att bo väldigt nära innerstadens enda återvinningscentral: Roslagstulls återbruk 

De har öppet de flesta dagar och har lådcyklar som går att låna och det är annars bara en kort promenad dit. Där kan du kasta alla typer av avfall som vi inte hanterar inom föreningen. Det kostar inget att lämna ditt avfall där. Och är det du vill bli av med för stort, testa att använda dig av TipTapp (app) eller andra dylika företag som mot betalning hämtar upp skrymmande avfall åt dig! 

Hur du än gör uppskattar vi alla att du inte lämnar avfall i miljörummet som inte hör till där då det kostar föreningen stora summor pengar att hantera. Pengar som oundvikligen bekostas av oss medlemmar i slutändan. Tack!

Det finns en kamera i miljörummet, varför och vad gäller?

Kameraövervakning sker i miljörummet pga av fortsatt skadegörelse och misskötsel som kostat föreningen och dess medlemmar då fastighetsskötaren behövt kallas in för att åtgärda sopor och andra objekt som lämnats felaktigt (såsom mängder med osorterade soppåsar, grovsopor, skor, växter, stekpannor och annat som återkommande, trots tillsägelser, lämnats i miljörummet). 

Detta trots väldigt tydlig skyltning i miljörummet och flera kampanjer på hemsidan, facebook och i nyhetsbrev om hur miljörummet bör användas. Kameran har därför installerats för övervakning i hopp om att minska skadegörelsen samt att möjliggöra vidarefaktureringen av kostnaden till dem ansvariga. (OBS! Föreningen tar inte ut en avgift utan vidarefakturerar helt enkelt kostnaden för åtgärd enligt nedanstående lagar).


Lagar och regleringar som tillämpas av föreningen är:


Bostadsrättslagen innehåller inga bestämmelser om ansvaret för skador på annat än själva lägenheten. Om inte annat står specifierad i stadgarna, så används allmänna principer inom skadeståndsrätten och skadeståndslagen. Har personen genom oaktsamt/vårdslöst agerande orsakat skadan på delar av fastigheten eller tillhörande ägodelar är hen skyldig att ersätta skadan enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen. 


I soprum kan bevakning normalt godtas vid: upprepade stölder, återkommande skadegörelse eller omfattande felsortering som leder till stora kostnader för föreningen.

Kamerabevakning i källarutrymmen med exempelvis förråd, soprum, tvättstuga, cykelrum och liknande, anses inte lika integritetskänslig som kamerabevakning i anslutning till lägenheterna, då de boende inte behöver passera dessa utrymmen för att ta sig till och från sina bostäder.

Eftersom det ändå handlar om en integritetskänslig övervakning i anslutning till boendet måste man även i dessa fall kunna visa på ett tungt vägande behov av kamerabevakning för att den ska vara tillåten. Det kan exempelvis röra sig om upprepade stölder från förråd eller upprepad skadegörelse i tvättstugan, som man inte har kunnat komma till rätta med på annat sätt än genom kamerabevakning.


Utöver ovanstående regler och för att efterfölja IMY:s riktlinjer har styrelsen tagit fram följande punkter:


Fordon & Garage

Finns det garageplatser med elladdning?

Hälften av föreningens garageplatser är försedda med laddare. Det kostar 500 kr per månad att få använda laddaren (obegränsad användning). Har du plats med laddare och vill aktivera den, kontakta Fastum.
Fastum skriver sedan nytt avtal med ny debitering för platsen och meddelar styrelsen från vilket datum det ska vara el på platsen.

Parkeringsplats för bil/MC i garaget?

Priset per månad ligger på ca 2 750 kr/mån (kan vara mer eller mindre beroende på storlek, laddstolpe, m.m). MC-plats kostar 600 kr/mån. Uthyrningen är tillsvidare med 3 månaders uppsägningstid. 

Är du intresserad av att ställa dig i kö för en plats, kontakta vår fastighetsförmedlare Fastum via mejl eller ring.

Kötiden varierar. Det kan vara allt från enstaka månader till 1-2 år. Men det finns även möjlighet att få plats i Stockholm Stads garage, föreningen har förtur om man uppger sin adress. Detta görs enklast via deras hemsida och portal: Stockholm Parkering

Får jag tvätta min bil i garaget eller ha mina vinterdäck på min plats?

Nej. På bägge punkter. Parkeringsplatsen är enbart till för din bil och inget annat. Och då vattenavrinningen endast går till samlingsbrunnar så skulle vatten från biltvättar endast samlas och långsamt svämma över om föreningen tillät tvättning. Så behöver du tvätta bilen, gör detta utomhus eller i en utsedd tvätthall.

Hur gör jag om min fjärrkontroll till garageport inte fungerar, eller jag har tappat bort den?

Gör en felanmälan till vår fastighetsförvaltare Alova och beskriv problemet, så avhjälper Alova dig. Såvida fjärrkontrollen inte har fabriksfel faktureras du för den nya fjärrkontrollen (ca 700kr).

Min bostad

Måste jag ha hemförsäkring? Även om jag bara hyr i andrahand?

Föreningen rekommenderar starkt att samtliga medlemmar har hemförsäkring!

Något extra bostadsrättstillägg  behöver du däremot inte teckna då bostadsrättsföreningen har tecknat ett gemensamt  bostadsrättstillägg för alla lägenheter.

Bostadsrättstillägget gäller för skador som kan uppstå inne i din bostadsrätt. Tak, väggar, golv och fast inredning omfattas av försäkringen, och även saker som platsbyggda garderober, altan eller en inglasad balkong. 

Får jag ha en dörrmatta utanför min lägenhet?

Ja. Vi har kollat med MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) och det är ok. Det går även bra att ha enstaka dekorationer på/vid sin dörr men tänk på att inte skada dörren eller väggarna så dessa förblir i gott skick då de ägs och underhålls av föreningen.

Kallt i min lägenhet, vad kan jag göra?

För det första, försäkra dig om att värmen i huset är på (den sätts på och av automatiskt beroende på yttertemperaturen). Enklast sätt att försäkra sig om att värmen går är att känna med handen på en av de två rören som går till dina element. Är den ena varm så är värmen på. Då borde även dina samtliga element vara varma.

Är de inte varma kan det bero på olika saker:  

Förblir elementen kalla fast rören är varma är något annat fel. Felanmäl till Alova.

Temperaturen inom föreningen är satt på 21 grader. Luften in till varje lägenhet värms till 19 grader, och elementen skall sedan värma upp lägenheterna till
21 grader. Är det väldigt kallt ute och du sitter nära ett fönster kan det stundtals kännas kallare men medeltemperaturen mitt i ett rum bör ligga kring
21 grader.

För att säkerställa att temperaturen verkligen är under 21°C i lägenheten ska ni ta termometern och mäta temperaturen minst en meter in från vägg/fönster och en meter upp från golvet. Gärna 3-4 dagar. Felanmäl därefter till Alova.

Visar det sig att temperaturen är enligt riktlinjerna när Alova kommer ut så faktureras lägenhetsinnehavaren.

Hur vädrar jag lägenheten?

Föreningens byggnader är nya och moderna. In-luften är konstant och luften i lägenheten byts kontinuerligt ut utan att behöva vädra. 

Med det sagt kan det ibland, vara skönt med mer friskluft under korta stunder. För effektiv vädring, sätt på spisfläkten och öppna ett fönster längst bort från fläkten för att skapa bättre luftgenomströmning. (Öppnar du ett fönster i köket när du lagar mat kan lukten istället tryckas in i lägenheten pga luftsystemet, så öppna ett fönster som är en bit bort från ditt kök!)

Är det kallt ute så undvik att öppna fönster/vädra med utomhusluft då detta ökar energiförbrukningen av hela anläggningen (eftersom det kalla luften måste värmas upp) vilket i sin tur kostar föreningen (dvs oss medlemmar) mer pengar.

Hur många nycklar finns det till min lägenhet?

Vår låssmed är Storstadens Lås, Vanadisvägen 39, Stockholm.
Öppettider hittar du på hemsidan: https://storstadenslas.se/butiken/

När du flyttar in är det bra att checka med Storstadens Lås hur många nycklar som är gjorda till lägenheten. Diffar antalet nycklar så får dialog tas med säljaren av lägenheten.

Behöver extranyckel, hur gör jag?

För att skaffa en extranyckel till din lägenhet måste vi beställa från låssmeden som underhåller vårt låssystem: Storstadens Lås, Vanadisvägen 39, Stockholm.
Öppettider hittar du på hemsidan: https://storstadenslas.se/butiken/

Beställning sker via styrelsen och mejlas styrelsen@brfinspirera.se . Följande uppgifter behövs i mejlet.

Leveranstid normalt 1-2 dagar. Vid hämtning. Se till att ha med dig ID och originalnyckel.

Nyckeln betalas på plats med kort, kontant eller via swish. Faktura kan man endast få om det gäller större summor som för låsbyten eller dylikt.

Vad är serviceläget på min lägenhetsdörr?

Ibland behöver föreningens tekniker eller hantverkare komma åt din lägenhet för underhåll. 

För att inte behöva vara hemma vid dessa tillfällen kommer samtliga dörrar med ett "serviceläge". När du låser dörren med din nyckel kan du vrida nyckeln tills den pekar mot bokstaven "S" (läge kl. 11) innan du drar ut nyckeln. Då kan behörig personal med en specialnyckel komma in i din lägenhet och utföra arbeten. 

Får jag borra i mina väggar?

Ja, du får borra i dina inomhusväggar. 

Tänk dock på följande:

Får jag ha persienner i mina fönster?

Ja, och det behövs inget tillstånd från styrelsen. 

Enklast beställer du det från en persiennfirma. Behöver man borra i fönsterkarmen kan detta påverka att ljud utifrån tränger in. 

Observera även att mörka persienner inte är att rekommendera då det kan skapa höga temperaturer mellan glasen vilket kan skada konstruktionen.

Är det normalt att ha kondens på mina fönster?

Är det på utsidan av fönstret kan det ske i vissa väderlekar och är inget att oroa sig för.

Är det på insidan av fönstret kan det bero på att ventilationen fungerar dåligt, eller att du precis duschat eller skapat mycket ånga inomhus som nu kyls ner mot fönstret.

Är det mellan fastmonterade fönster (som inte går att öppna) är något fel. Där ska det aldrig förekomma. Felanmäl till Alova!

Jag har tappat bort en blipp/nyckelbricka, vad gör jag?

Felanmäl det till vår fastighetsförvaltare: Alova. 

Kom ihåg att ange:

Alova avhjälper då genom att spärra den försvunna blippen samt att skapa ny. Detta är också av yttersta vikt om den skulle råka i händerna på någon som inte bor i huset.

Du som medlem faktureras per blipp som behöver ersättas, ca 500kr.

Ibland går säkringen i min lägenhet, varför och vad beror det på?

Du har en proppskåp inuti din lägenhet. Propparna ser till att enskilda uttag eller omlopp inte kan överbelastas. Varje propp har en maxgräns som kan ses inne i ditt proppskåp.

Varje lägenhet har dock även en tillhörande huvudsäkring som finns nere i källaren. Varje lägenhets huvudsäkring är på 16A. Använder du strömkrävande utrustning (exempelvis värmeelement) på olika uttag kanske de enskilda propparna i ditt skåp klarar sig men huvudsäkringen nere i källaren går.

Den måste då bytas ut! För detta debiteras du som medlem för att åtgärda (betydligt dyrare om jouren behöver åka ut, räkna med ett antal tusen-kronor).

Vet du att du vill kunna ha tillgång till mer el i din lägenhet kan huvudsäkringen bytas ut mot en 20A säkring. Kontakta då Ellevio för att se hur du går tillväga om du vill beställa det.

Var hittar jag utdrag ur lägenhetsförteckning?

Lättast och snabbast får du utdrag ur lägenhetsförteckning genom att logga in på Fastums tjänst www.90220.se
Med ditt bankId loggar du in och får ut det både smidigt och snabbt.

Balkong & Uteplats

Får jag sätta upp balkongskydd eller markis?

Balkongskydd (dvs vind- och insynsskydd) får sättas upp utan tillstånd från styrelsen så länge föreningens färgbestämmelser följs och dessa monteras upp enligt tillverkarens anvisningar. Dessa fås via styrelsen@brfinspirera.se
Vi rekommenderar bara montering av markiser på terrasser och balkonger där det inte finns en balkongplatta ovanför.

Färgbestämmelser är enligt följande:

Högt hus (Nina Einhorns gata 10)

Lågt hus (Nina Einhorns gata 8)

Observera att det inte enbart är skillnad mot gata eller gård, det är även skillnad på hög del och låg del.

Får jag sätta upp blomlådor på min balkong?

Så länge de är på insidan av räcket går det bra!

Får jag montera en parabol på min balkong?

För detta krävs tillstånd av styrelsen. Så kontakta oss!

Får jag grilla på min balkong?

Vissa störs av rök och os, andra vill grilla året runt. 

Styrelsen har därför beslutat att grillning på balkonger/uteplatser är tillåtet, så länge det sker på en ELEKTRISK grill. På så sätt minimeras brandfaran och rökutveckling, samtidigt som de som vill grilla har en lösning!


Får jag glasa in min balkong?

Styrelsen är öppen för förslag men har inte tagit något officiellt beslut huruvida det är tillåtet eller ej. 

Största hindret just nu är Stockholm Stad då de måste godkänna design och eventuell inglasning.

En medlem har tidigare gjort en preliminär ansökan hos staden som tyvärr blev nekad. 

Är du intresserad så ta kontakt med styrelsen så vi kan ge råd och kanske samspela flera samtidiga inglasningar.