I en fastighet och bostad går förr eller senare vissa saker fel eller sönder. En del saker ansvarar du som medlem för, och andra saker ansvarar föreningen för (fler detaljer om vem som ansvarar för vad kan du hitta på struktur-sidan).
Nedan hittar du vem du kontaktar beroende på vad du behöver hjälp med.
Felanmälan till vår tekniska förvaltare (Alova fastighetsteknik)
Görs enklast på nätet 24/7 på: felanmalan.alova.se
Eller via telefon, vardagar kl 08-16 på: 08 749 27 00
Här anmäls fel som berör föreningen och vår fastighet. Detta kan vara skador på fastigheten eller fel i delar av din bostad som föreningen ansvarar för eller att du tappart bort en nyckelbricka.
Även stopp i sopsugen anmäls denna väg.
Anmälan om skadedjur i lägenhet och fastigheten anmäls också denna vägen, hur du går till väga om du hittar skadedjur ser du längre ner, under "Anmälan av skadedjur - Nomor".
Tänk på att fel som orsakats av dig själv kommer att debiteras dig.
Allt som rör fastigheten/lägenheten på något sätt och inte är akut anmäls här.
Akuta fel anmäls till servicejouren (Securitas)
Ring 08 657 77 00 Notera att detta ENDAST gäller ärenden av akuta slag som sker utanför kontorstid (t.ex. vattenläckor eller andra akuta skador och ärenden som behöver åtgärdas omedelbart).
Fel som INTE är akuta där jouren rings ut i onödan kommer att debiteras till medlemmen som gjort felanmälan.
Obs! Läcker det vatten från rör i din lägenhet, stäng omedelbart av vattnet i din lägenhet. Beskrivning finns under sidan Underhåll om du inte vet hur/var man gör det.
Vem står för kostnaden vid felanmälan?
Det beror på vad felet berör. Har du inte orsakat felet eller skadan och den berör något som föreningen ansvarar för så debiteras du INTE. Vi är tacksamma med att alla medlemmar hjälper att anmäla fel som de ser i allmänna utrymmen (fel på dörrar, skador, repor och annan skadegörelse).
Felanmäler du något där du orsakat skadan/felet, eller att det berör något som du äger eller ansvarar för, så kommer du, efter du bekrfätar att du vill fortgå med åtgärden, debiteras för denna.
Är du osäker, så skriv det i felanmälan och förklara att du vill veta ifall du kommer debiteras eller ej för åtgärd. Själva inlämningen av en felanmälan kostar inte.
Några exempel:
Om huvudsäkringen till din lägenhet går nere i källaren för att du dragit mer än 16A. Den har löst ut och måste ersättas. Du har orsakat felet och står då för kostnaden. Sker det dessutom utanför kontorstid tillkommer en jourkostnad.
Om du tappar bort blipp/nyckelbricka eller fjärrkontroll till garageport så är det du som står för kostnaden. (Läs under FAQ hur du går tillväga för att anmäla om detta sker)
Om du ser att en dörr i källaren är skadad eller automatiken har slutat fungerat. Det är i allmänna utrymmen och du har inte orsakat felet. Då står du inte för kostnaden och vi uppskattar att du felanmäler så det årgärdas.
En hylla eller något annat i din lägenhet har gått sönder som inte föreningen ansvarar för. Felanmäler du står du för kostnaden för åtgärden. Men, du kan skriva att du önskar en offert på åtgärd och få förslag på pris. Du behöver inte godta den och kan själv leta upp någon annan att fixa felet hos dig. Det är upp till dig.
Anmälan som berör månadsavi eller parkeringsplats (Fastum)
Har det blivit något fel med en månadsavi som gäller föreningens avgift eller parkering i föreningens garage ska du kontakta Fastum. Kontaktuppgifterna finns på förstasidan som du kommer in på efter att ha loggat in.
Hos Fastum anmäls allt som berör byte av parkeringsplats, fel på en faktura osv.
Kontaktuppgifter
Har du bytt kontaktuppgifter kan du göra det själv på Fastums hemsida (under fliken profil), notera att det ytterst är ditt ansvar att uppgifterna är korrekta och att du är nåbar för styrelsen, detta enligt stadgarna som alla medlemmar godkänt.
Viktiga föreningsdokument
På Fastumdirekt (under fliken dokument) hittar du även viktiga dokument gällande föreningen såsom energideklaration, stadgar, årsstämmoprotokoll, ekonomisk plan osv
Enklast är att logga in på fastumdirekt.se och hantera ärenden digitalt (du loggar in med bankID) men det går även att nå Fastum på telefon på: 90 220
Anmälan av skadedjur i din bostad eller i fastigheten
Anmäl till vår fastighetsförvaltare via länken för felanmälan, https://felanmalan.alova.se/.
Eventuella åtgärder bekostas av föreningens försäkring. Fastighetsförvaltaren samordnar sedan eventuella åtgärder.
Är du osäker vem du ska kontakta? Kolla gärna in vår FAQ där vi listat de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret där så mejla självklart styrelsen på styrelsen@brfinspirera.se så ska vi se om vi kan besvara din fråga!